Laatste weekend - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu Laatste weekend - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu

Laatste weekend

Blijf op de hoogte en volg Michelle

31 Oktober 2012 | Guinea, Conakry

Het laastste weekend

En zo gaat dan ook weer ons laatste weekend voorbij.....pfff wat gaat het toch snel! Maar wat hebben we ook een leuk weekend gehad! Voor zaterdag hadden we geregeld om naar de watervallen in de buurt van Dubreka te gaan. Ongeveer anderhalfuur van Conakry af. Hmmm hoe zouden we daar eens naartoe gaan??? Beste optie....de taxi. Op zich wel makkelijk te doen, want in ons infoboek over guinee staan verschillende telefoonnummers van taxi's.... Na het complete lijstje af te hebben gebeld (Marloes met haar schoolfrans! keigoed!) hadden we geregeld met Ali, de taxichauffeur, dat hij ons zaterdagmorgen om half 9 zou komen ophalen. Nou....... zaterdagmorgen was aangebroken..........half 9 stonden we klaar........buiten de poort......maar je raad het al.......geen Ali..... Nondedjuu! Hmmmzz wat doen we.....nog eventjes wachten maar? Toen kwam der ineens een auto aanrijden. raamje open. Of we een taxi konden gebruiken..... Ehm...jaaa eigenlijk wel, maar we wachten nog op Ali. Nou hij kon geen ALi (duh!), hij zou wel over een kwartierje terugkomen om te zien of we algehaald waren, anders zou hij ons wel brengen. Een kwartier later.......nog steeds geen Ali.......en ook niet de ik-ken-Ali-niet-taxichauffeur....hmmmmzzz Shit hadden we nu toch maar die taxi genomen....grrrr! Nou wat nu dan? Marloes en Anque besloten om maar terug naar het schip te lopen om Ali nog eens te bellen, terwijl Faith en ik wachten op nog een andere taxi of misschien onze vermiste Ali... En ja hoor, binnen een paar minuten kwam er een man op ons aflopen en vroeg in het Engels of we een taxi nodig hadden. En toen was het zo geregeld! Hij regelde een frikandel-taxi (voor de kenners die weten wat ik bedoel met een frikandel auto...hahahaha) die er goed uitzag. Even Marloes en Anque oppikken (die ondertussen ook geen taxi hadden kunnen bereiken) en dan eindelijk op weg!
Tijdens onze rit viel op hoe groot Conakry is.....niet normaal! echt giga! En weer natuurlijk overal die troep. Maar ook marktjes, vooral heel veel mensen, geiten, honden, bedelende mensen etc etc. En natuurlijk weer die geur! pfff niet te beschrijven!
Gelukkig hadden we op de heenweg het verkeer meezitten en waren binnen anderhalf uur in de buurt van de watervallen. Maaaaaarrrrr.....toen wist onze taxichauffeur de weg niet meer..... Waar wilden we ook weer naartoe? de cascades......huh wat? de cascades (met veel handgebaren)....Oooh! cascades! nee geen idee waar dat was.... dus dan maar vragen aan voorbijgangers. Na wat aanwijzingen wisten we de weg te vinden. Op een houten bordje, wijzend naar een landweggetje, stond Cascades aangegeven. Mooi! Die kant op! Die landweg ging voor ongeveer 2 a 3 km door. En met landweg bedoel ik een echte Afrikaanse landweg. Met een heleboel bobbels en gaten! We passeerden verschillende kleine dorpjes (in Afrikaanse hutjes stijl gebouwd) waar kinderen met fruit stonden om aan de toeristen te verkopen. Toen we eindelijk (met een piepende en kreunende auto) aankwamen bij de parkeerplaats van de watervallen, hadden we met de chauffeur afgesproken dat hij op ons zou wachten. Geen probleem, hij ging siesta houden....hahaha!
De watervallen bleken een klein paradijsje te zijn. Heel erg mooi! En je kon er heerlijk zwemmen in prachtig schoon water. Dus na zo'n lange rit was het een verademing om even heerlijk in dat water te duiken. Even lekker ontspannen! Na ongeveer een uurtje kwam ook de lokale (rijkere) bevolking (vooral de jeugd) zwemmen en relaxen. Heel leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Opvallend was dat niemand eigenlijk kon zwemmen. Allemaal zwommen ze met de hondjesslag.... en de meiden durfden eigenlijk niet goed het diepere water in zonder dat er een jongen was waaraan ze zich vast konden houden. Was wel duidelijk dat deze jongeren een stuk beter bedeeld waren. Ze hadden leuke kleren aan, sierraden om en telefoontjes en camera's. En er zaten een moeder en vader de boel in de gaten te houden. Leuk om te zien.
Na ongeveer 3 uurtjes belsoten we dat het wel weer tijd was om naar huis te gaan. Dus onze chauffeur wakker gemaakt en op naar huis. Helaas hadden we op de terugweg minder geluk met het verkeer. Toch wel een dik half uur in de file gestaan. Puur en alleen omdat we maar 1 rijbaan hadden om op te rijden en daar kwam al het verkeer op uit....dussssss.
Toen we eindelijk weer terug waren op het schip hebben we nog even heerlijk gerelaxt en afgesproken dat we zondag nog maar eens naar de eilanden zouden gaan. Hier op het schip hebben ze nu afspraken gemaakt met eigenaren van bootjes om de mensen op te halen bij het schip hier voor een bepaalde prijs met vastgezette tijden. Juist omdat hier nu het regenseizoen voorbij is. Dit zal gedurende de hele missie zo blijven. Heel prettig, voor de crew, maar ook voor de eigenaren, want die hebben zo ieder weekend een vast inkomen.
En op de eilanden was het weer heerlijk vertoeven! gelukkig niet zo bloedheet als de vorige keer, nu was er iets meer bewolking. En 's middags hebben we een heerlijke lunch van verse baracuda met frietjes gegeten! hmmmmm!
Maar toen we 's avonds terug kwamen waren we helemaal doodmoe! dus nog heerlijk nagenoten op het schip en op tijd het bed ingedoken voor (alweer) onze laatste weer hier....Wat gaat het toch snel......

-xxx-

• 31 Oktober 2012 - 20:36

Yolke:

Michelle, je eerste verhaal-titel: Tij om het kofer te pakken!
    Helaas, het is waar, die tijd is ernu weer: Tijd om je koffer te pakken!
    En ja, het zit er bijna op!
    Al zal ik jullie verhalen missen!
    Jullie hebben verschillende mensen al zien gaan, nieuwe mensen zien komen,en nu is de beurt aan jullie!
    Wees trots op wat jullie hebben gedaan, hebben beleefd, hebben gegeven. Toppie!
    Zeker weten dat het afscheid emotioneel zal zijn, zeker weten dat het weerzien in Nederland emotioneel zal zijn. Daar wachten mensen op je die van je houden! En je manetje, waar je nog heel wat mooie toekomstdromen mee hebt!
    Tot gauw!