Hazenlipjes pt.2 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu Hazenlipjes pt.2 - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu

Hazenlipjes pt.2

Blijf op de hoogte en volg Michelle

11 Oktober 2012 | Guinea, Conakry

Wat een leuke dag vandaag!
Had gisteravond mijn patientjes bezocht op de verpleegafdeling, zodat ze me vandaag nog zouden herkennen, en dat heeft gewerkt! Het eerste meisje was 3 jaar, het meisje dat ' handje klap' met mij gespeeld heeft.... Ooh wat een mopje...zou je zo in willen pakken en mee naar huis willen nemen. Geen van de kindjes vandaag sprak Frans, dus door eigenlijk voor te doen wat zij moest doen, snapte ze het een heel klein beetje. Zo hadden we afgesproken dat we haar eerst een kapje gingen geven voor de inleiding, dus deed ik haar voor hoe ze in het maskertje moest blazen. Oh en dat schatje bleef maar lachen en lachen, en toen ik het kapje op haar neusje zette stribbelde ze niet een keer tegen....en dat terwijl ze er niets van verstaat, geen familie bij zich heeft en in een supervreemde omgeving is.. zo moedig! Dat raakt je echt heel diep. En als je dan aan het einde van de operatie ziet hoe mooi haar gezichtje is geworden, is het helemaal prachtig!
-
-
De anesthesie daarentegen bij dit meisje was alles behalve prachtig.... de jonge kinderen hier lijken toch vaak luchtwegproblemen te hebben. Alsof ze toch iets van astma hebben ofzo. Maar dat is vooraf natuurlijk niet geconstateerd... Nou heb ik in dit geval vooral dr. B. z'n werk laten doen en heb ik gewoon mee geholpen waar dat nodig was... Maar je merkt dat als het niet lekker gaat (haar zuurstofpercentage in haar bloed zakte alleen maar en ze liet zich niet goed beademen, ook niet op de hand. terwijl de tube wel goed zat....) het heel vervelend is dat je met een vreemd toestel werkt en niet alle spullen meteen weet te vinden als je ze nodig hebt. Dat zorgt echt voor een onrustig gevoel. Ook het testen van die apparaten is een ramp....zo moet je een lek-test doen. En er is gewoon bijna altijd een lek, dus dan moet je gaan zoeken waar het zit. Over het algemeen zit de sodalime (CO2-opvangbak) gewoon niet goed, maar vandaag was het en de sodalime en de slangen.... vreselijk. Nou zijn we in nederland wat betreft ons anesthesietoestel erg verwend, paar knopjes indrukken, testje wordt gedaan. Oke goed.....dan kunnen we beginnen...niet goed.....ERIK!!!! HIJ DOET HET NIET!!! hahahaha....(grapje hoor, doe ik alleen als ik het echt niet vind....;-) Neej hier kan dat dus niet.....zo kwam ik er dus achter vandaag dat we speciale kindersystemen hebben voor op het toestel.....(duh!) en dat je nooit zo'n extra verlengstuk ertussen moet zetten..... dr. B. was alleen maar dode ruimte aan het beademen....vandaar het laag zuurstofgehalte in het bloed.....(tja....zo leer ik weer heeeeeel veeel bij...pfff)... en daar kom je dan weer achter als je gaat dubbelchecken....
Nouja, gelukkig wel goed afgelopen....
-
-
Onze volgende twee patientjes waren ook hezenlipjes, die zeer soepel verliepen gelukkig. Heb ik eigenlijk allebei helemaal zelf gedaan. De laatste jongen was 20 jaar en lastig te intuberen....MAAR...toch gelukt. Hier helpt ook echt iedereen je mee, de chirurg en de operatie assistenten helpen mee om het hoofd te stabiliseren of ze houden een lip aan de kant... echt heel mooi hoe iedereen samenwerkt..
Het enige iriitante vandaag was dat ik met een overchristelijke doos op de OK stond.....PFFF! People of other religions just haven't found the one and only God en bla bla bla(ongeveer twee operaties bleef dat gejengel doorgaan)...... Erg fanatiek die....beetje eng vond ik het....
-
-
Mijn dag eindigde ongeveer om 4 uur en aangezien het buiten bloedje heet was (+/- 35%) ben ik maar ff het zwembad ingesprongen....heerlijk....en toen kwam ik m'n runpartner uit Alaska weer tegen die ff een rondje wilde rennen. Of ik weer mee ging.....JOEEE!!!....weer 5,5km gerend! Helemaal dood! en kon m'n outfit uitwringen....maar wel lekkerrrrr!
-
-
Morgen heb ik weer een twee hazenlipjes en een meisje van 27 wiens neus is ' ingezakt' en moet gecorrigeerd worden met bot uit haar oor....okeeee.....ben benieuwd...
zometeen maar weer even de patienten bezoeken, die van vandaag en morgen.... Oh! maar eerst gaat dr. John (die naast me zit) me op een drankje trakteren....hmmmzzz....

-xxx-

  • 11 Oktober 2012 - 19:16

    Mam:

    Hallo Melle,

    Leuk om weer je verslag te kunnen lezen met foto's, we zijn trots op je en het mooie werk dat
    jullie daar met z'n allen verrichten.
    Zie uit naar je volgende verslag.....

    Veeeeeel liefs,
    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guinea, Conakry

Michelle

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 39772

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2012 - 03 November 2012

Michelle op de Africa Mercy

Landen bezocht: