Scrubbing in scrubs! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu Scrubbing in scrubs! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Michelle - WaarBenJij.nu

Scrubbing in scrubs!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

13 Oktober 2012 | Guinea, Conakry

Aangezien er vandaag niet geopereerd werd hebben we een andere invulling van de dag gevonden. Eigenlijk zou ik naar de tandarts gaan in het Hope Center, maar aangezien ze dringend mensen nodig hadden om de sterillisatiekamer van een lokaal ziekenhuis schoon te maken heb ik me daar voor ingeschreven samen met Marloes.
Vanmorgen om 9h hadden we ons verzameld in het Starbucks café in onze scrubs (OK-outfit). Met een groep van ongeveer 12 mensen zijn we toen gaan lopen naar het ziekenhuis. Tijdens de wandeltocht is vooral de geur zo opvallend. Ik kan het bijna niet omschrijven, het ruikt naar auto's, eten, specerijen... Een mix van vanalles. En niet echt vies ofzo, gewoon heel apart.
Na een wandeling van ongeveer 30 minuten door +/- 34graden kwamen we aan bij het ziekenhuis...... Een geel geverfd oud gebouw met twee verdiepingen. Aan beide kanten van de straat stond een gedeelte van het ziekenhuis. Wij gingen naar het linkse gedeelte waar ook de verloskamers waren. We werden begeleid naar de sterilisatiekamer. En we komen daar binnen, en mijn eerste gedachte was, we zitten verkeerd... Dit kan nooit de sterilisatie zijn.... Ik zal de ruimte proberen te omschrijven, een vierkante half betegelde kamer, waarin op ongeveer de helft een betegeld aanrecht begint dat helemaal doorloopt naar de andere kant. Er staan twee machines op (formaat magnetron en fornuis) die de autoclaven (sterilisatieapparaat) bleken te zijn. Eentje deed het niet en werd gebruikt als opslag en de ander warmde op tot maximaal 90 à 100 graden....(om iets steriel te krijgen moet je de 134graden halen). Er was 1 breed raam waarvan een kant wagenwijd openstond. Links en rechts op het aanrecht waren twee schuifraampjes die open konden en vanwaar de gebruikte spullen van de OK werden binnengeschoven. Aan de andere kant van die raampjes was namelijk een operatiekamer.... Die er net iets minder smerig uitzag als de sterilisatie.... Verder stonden er nog wat spullen in de kamer van de OK. Het aanrecht zag eruit alsof het in geen jaar meer was gepoetst. Het leek wel een set uit die horrorfilm waar die mensen wakker worden in die badkamer en vastgeketend zitten aan de muur om vervolgens van gekheid hun eigen been af te zagen. (Weet de naam ff niet meer). Bloedvlekken op de tegels, muren en grond. Een gootsteen die bruin ziet van de derrie waarvan de leidingen via een groot gat in de muur naar buiten lopen. Mesjes lagen er, instrumenten, hechtnaalden en ga zo maar door. Ff een uurtje poetsten...Yeah right!!
Maar goed, toch eraan begonnen en goed opgelet dat je je nergens aan prikte.... Helaas lette niet iedereen zo goed op en was er toch een prikaccident... Ik besloot om een raam naar de OK eruit te schroeven want het was TE smerig om zo af te wassen. Nou raam eindelijk los, we trekken het weg, zit der een of andere hagedis achter! GATVERDAMME! Nou die sprinte meteen de OK ernaast op! Pfff! Bah!
Ondertussen was in de OK aan de andere kant een operatie begonnen, een keizersnede...(OMG....stel je voor je ligt daar?!?!?). Die heb ik stiekem gefilmd, dus de kan ik laten zien als we terug zijn. Maar het was werkelijk schokkend!
Na een uurtje zag het er gelukkig wel een heel stuk beter uit. Zaten witte tegeltjes onder.... Toen we eigenlijk zover waren zijn we nog naar het Hope Center gelopen en hebben we met de kindertjes gespeeld. Het Hope Center steekt ook echt af met de rest. Het is mooi geverfd en opgeknapt. Het is echt een contrast met het ziekenhuis ernaast, met z'n vieze gele muren, en enorme afvalhoop van mensenresten (serieus geen onzin!) waar de gieren op t dak zitten om zich daaraan tegoed te doen... Niet normaal!
Na ons bezoekje aan het Hope Center zijn we terug naar de boot gelopen via de toeristische route. Ongelooflijk wat je allemaal ziet op straat. We liepen naast het strand en er stonden allemaal krotten gebouwd. Huisjes gemaakt van plastic en golfplaten. Mensen in kapotte kleren, kleine kindertjes die daar op de blote voetjes rondrennen...En dan het strand....een grote afvalhoop! Afschuwelijk om te zien.... Het liefste zou ik de helft van de stad leegmaken, alle mensen ff in een tentenkamp ofzo, en dan het lege gedeelte helemaal platgooien, en compleet netjes opnieuw opbouwen en de mensen daar terug in zetten en hetzelfde met de andere kant doen. Ze hebben ook gewoon niet de faciliteiten om hun rotzooi op te ruimen, dus alles wordt maar op straat en op het strand gedumpt.... Niet raar dat daar allerlei ziektes uitbreken..-Eenmaal aangekomen bij het schip zijn we snel gaan luchen en het zwembad ingedoken. Ff lekker relaxen na al die indrukken...Morgen naar het eiland! Whoehoeeee!!-xxx-

• 13 Oktober 2012 - 15:59

Annemarie:

Super wat jullie allemaal doen voor de mensen daar!

• 13 Oktober 2012 - 16:13

Yolke:

Je beschrijving van de CSA liegt er niet om. Pfff, wat een zooi, wat een installatie, er is eigenlijk niets correct, toch? Ware horror!
    Jullie heben de gieren op het dak gezien, maar wie weet wat er nog meer op afkomt......Moet je toch niet aan denken! Ieks.......
    De mensen leven in hun eigen rotzooi, waarschijnlijk hebben ze een heel goed afweersysteem ontwikkeld. Kan bijna niet andes!
    Maar goed, jullie dagje met veel zooi en indrukken eindigd bij het zwembad. Geen tanden getrokken, maar wel genoeg meegmaakt! Veel plezier zaterdag! Ben beieuwd!!!!!